Zoeken
  • Aerial Pro

De Toekomstige Luchtverkeersleiding voor Drones

Op vrijdag 2 februari 2018 vond in Brussel de SESAR U-Space Info Day plaats. Tijdens deze dag werden de mogelijkheden en vereisten besproken voor een aantal U-space demonstratie-projecten die in 2018 en 2019 zullen plaatsvinden in vijf Europese landen. U-space is een set van nieuwe services en procedures voor de ondersteuning van veilige, beveiligde en efficiënte toegang van grote aantallen drones tot bijna alle delen van het luchtruim. Hiermee moeten de economische en sociale voordelen van drones in de toekomst volledig benut kunnen worden.


U-space zal in de nabije toekomst elke soort drone operatie ondersteunen, van het bezorgen van goederen en uitvoeren van geautomatiseerde inspecties tot search and rescue missies en zelfs urban air mobility (beter bekend als vliegende taxi's). Het zal hierbij geen vervanging maar een aanvulling zijn op de bestaande luchtverkeersleidingsdiensten voor de bemande luchtvaart.


Het systeem zal worden uitgerold in verschillende fases (U1 tot U4), welke gekoppeld zullen worden aan de beschikbaarheid van de verschillende services die hiervoor nodig zijn. Zo zullen voor fase U1 de zogenaamde 'foundation services' operationeel moeten zijn: electronic registration, electronic identification en geofencing. Deze services maken het mogelijk een drone in de lucht te ondervragen en de eigenaar van het toestel te herleiden. Ook wordt hiermee voorkomen dat drones op plekken vliegen waar dit niet is toegestaan, denk hierbij bijvoorbeeld aan het Binnenhof in Den Haag.


Fase U2, de 'initial services' zal het management van drone operaties ondersteunen en omvat onder andere vlucht planning, vlucht acceptatie door het Unmanned Traffic Management systeem (UTM), het tracken van de drone tijdens de vlucht en dynamische luchtruiminformatie zoals coördinatie met het luchtverkeersleidingssysteem voor de bemande luchtvaart.


In fase U3 'advanced services' zullen meer complexe operaties in dichtbevolkte gebieden ondersteund worden. Zo zal de capaciteit van het luchtruim in deze gebieden gemanaged worden en kunnen daarmee conflicten tussen vliegroutes worden gedetecteerd (Detect And Avoid genoemd). Hiermee zal het aantal drone operaties in alle soorten omgevingen - van het platteland tot in steden - toenemen.


In de laatste fase, U4 'full services', zal de nadruk liggen op specifieke services die de integratie van bemande en onbemande luchtvaart zullen voltooien. Het U-space systeem zal hierbij in hoge mate geautomatiseerd zijn en vertrouwen op digitale informatie uit zowel de drone als het U-space systeem zelf.


Dit alles klinkt wellicht nog heel technisch en theoretisch. Daarom schetsen we hieronder graag een beeld van hoe U-space in de praktijk zou kunnen werken.


Voor een presentatie bij een grote klant vanmiddag wil je gebruik maken van het grote scherm in de conference room. Nu blijkt alleen dat de kabel van de beamer niet aansluit op de poort op je laptop, je hebt een ander kabeltje nodig. Snel kijk je op bol.com en ziet het kabeltje wat je nodig hebt. Gelukkig biedt bol.com 30 minuten bezorging per drone. Deze optie komt nu wel heel goed van pas.


In het magazijn van bol.com wordt het kabeltje automatisch uit het schap gehaald, verpakt en geplaatst in de bezorg-drone. De drone operator in de controlekamer van bol.com ziet dat de drone klaar is om te vertrekken en loopt met behulp van het drone management system de geplande vlucht nog even na. Er blijken geen luchtruim-waarschuwingen te zijn, de communicatie systemen zijn online en het weer is goed genoeg om te vliegen. De operator dient de vlucht in bij het Unmanned Traffic Management systeem en krijgt automatisch een bericht terug. De route voldoet aan alle regels en vereisten voor gebruik van het luchtruim. Door grote drukte vliegen er echter meerdere drones in het zelfde deel van het luchtruim. Het UTM systeem raad daarom aan om de aankomsttijd van de vlucht met 5 minuten te vertragen of een langere route te kiezen. De operator kiest voor het eerste en na vijf minuten vertrekt de drone automatisch.


Tijdens de vlucht houdt de operator de drone in de gaten op het drone management system. Opeens krijgt de operator een waarschuwing, de drone heeft een groep vogels en een hijskraan moeten ontwijken en heeft hierdoor minder batterijduur over dan gepland. Gelukkig vormt dit geen probleem omdat de vlucht relatief kort is. Geheel volgens planning komt de drone 20 minuten later bij je aan met het pakketje.


Nadat je het pakketje uit de drone hebt gepakt begint deze aan zijn terugreis naar het magazijn. Het weer blijkt op de terugweg echter veranderd en de tegenwind is sterker dan verwacht. De drone berekend zijn vliegtijd opnieuw en komt tot de conclusie dat hij niet in een keer terug kan vliegen naar het magazijn. Daarom besluit de drone zelfstandig uit te wijken naar een drone charging station op het dak van een gebouw in de buurt. Na 10 minuten laden is de drone weer voldoende opgeladen om zijn weg te vervolgen en vliegt terug naar het magazijn, klaar voor zijn volgende bezorging.


Misschien denkt u dat het scenario wat wij hierboven schetsen nog een ver-van-mijn-bed-show is. De werkelijkheid is echter dat eind 2019 de U1 fase al volledig geïmplementeerd zal zijn. Bedrijven die voorop willen blijven lopen zullen nu dus al moeten nadenken over welke impact drones op hun bedrijfsvoering zullen hebben en hoe zij drones op een veilige, legale en efficiënte kunnen inzetten.


Bij Aerial Pro adviseren wij bedrijven over het opzetten van een innovatieve, veilige en efficiënte drone operatie en alle aspecten die bij het gebruik van drones komen kijken. Meer weten? Neem dan nu contact met ons op.

U-space promo video van SESAR Joint Undertaking (EU).

© 2015 - 2019 Aerial Pro B.V. 

  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black LinkedIn Icon
US Icon.png